| Forfatter |
Emne  |
|
|
Habari´s
Denmark
posteringer 238 |
Skrevet - 03/10/2010 : 16:52:22
|
Her er en lille historie om at få smittet sine hunde med kennelhoste på en udstilling. Jeg er sikker på, at man ikke med vilje tager en syg hund med på udstilling - det kan jo være, hunden lige er begyndt at hoste - sådan bare lidt - og så gør det nok ikke noget - men det gør det.
Den 13. og 14. februar var jeg på DBSK udstilling i Nyborg med mine 3 tæver på 8 mdr og 2½ og 8 år. 8 dage efter begyndte de unge at hoste - en hoste, der tiltog vildt indenfor få timer. I et døgn kastede de op, hostede og harkede inden det hostestoppende medicin fik effekt. Jeg har aldrig oplevet noget lignende, og selvfølgelig fik de også smittet Skipper, som heldigvis kun fik det i mild grad. Nu efter 2½ uge går det fremad, og de er ved at være friske.
Men - men - men - India på 8 år var jo også med. Jeg synes da, man skal vise en hund i veteranklasse, når hun nu har beæret mig med at blive så gammel køre for fuld skrue i kæmpe humør og uden problemer klare 1 times motion 2 gange dagligt. Ca. 5 dage efter udstillingen begyndte hun at hoste så småt, havde besvær med at få bagkroppen med op, fik feber og gik fra kosten. Antibiotika havde ikke den store effekt efter nogle dage. Hun hostede mere produktivt, blev respirationsbesværet og blødte fra slimhinderne. Akut til dyrlæge - alle blodprøver normale - nå, så er det nok en cancer?? - akut til LIFE (KVL) - ingen cancer - men lungebetændelse og ??? - dyrlæge en gang til. Så syg kan en gammel hund blive, når den får kennelhoste. Hoste - lungebetændelse - og så voldsom autoimmun reaktion sandsynligvis p. gr.a. infektionerne. Hun er nu på højdosis Prednisolon og er begyndt at spise - jeg håber, hun klarer den. Jeg er så glad for, at den ene dommer syntes, hun var lidt rund på dagen - så havde hun nemlig "råd" til at tabe 5 ½ kg
Dette indlæg skal ikke ses som en bebrejdelse af nogen - men jeg håber, det giver stof til eftertanke.
Mvh Ebony, Soffy, Skipper, India og Birgitte
|
Rettet af - Habari´s on 03/10/2010 17:52:01
|
|
|
Elton
Denmark
posteringer 257 |
Skrevet - 03/10/2010 : 19:53:34
|
Hej Birgitte
Æv æv - vi havde det også med hjem. Håber India er bedre nu 
Hilsner Lone
www.bernerliv.blogspot.com
|
 |
|
|
Janne Klitgaard
posteringer 192 |
Skrevet - 03/10/2010 : 20:23:53
|
Hej Birgitte
Håber alt er ok med bamserne nu og specielt India? Vi var heldige ikke at få kennelhoste med hjem - men jeg kan huske vores første udstilling det var i 2001 Albert har været ca 5 md. på det tidspunkt det var juleudstillingen i Stouby, der blev gjort opmærksom på fra udstillingsudvalgte, har det sikkert været ?? at der var hunde der havde været til udstilling i udlandet, og der havde der været kennelhoste ....så vi skulle være opmærksom på at vores hunde kunne få kennelhoste med hjem .... og det skal jeg love for at vi fik Albert var syg i flere uger han hostede og hostede, gik fra kosten og der var snot ud over alt..!! så vi har også oplevet det og det var ikke rart !! Vores bamser får sådan en "kur" mod kennelhoste det er den der skal i næsen, den dækker vist ikke alt men, vi har da været forskånet for at få kennelhoste og vi har da været en del omkring. Der var allerede til DKK udstillingen i Fredericia hunde der hostede rundt ringene - og her taler vi ikke om vores race det var flere forskellige racer
Hilsen Janne & drengene
www.xukayo.dk |
 |
|
|
Habari´s
Denmark
posteringer 238 |
Skrevet - 03/20/2010 : 15:29:47
|
Og her er så den sørgelige slutning.
India har været indlagt på LIFE (KVL) siden i tirsdag. Hun er blevet intensivt behandlet for sin lungebetændelse, vi skulle så hente hende i går. Dog skulle hun lige have foretaget en undersøgelse af svælg og lunger i bedøvelse. Kort efter undersøgelsen opdagede de, at det var gået hul på lungerne (pneumothorax), og hun fik hjertestop. Selvom hun blev genoplivet, hjertet slog og hun selv trak vejret, havde hun fået en slem hjerneskade, så vi måtte tage til Kbh. for at sige farvel. Det er noget af det værste, jeg har været med til .
Mvh Birgitte |
 |
|
|
Birgitte
Sweden
posteringer 202 |
Skrevet - 03/20/2010 : 16:02:15
|
Åhhh nej. Hvor er det forfærdeligt - jeg mangler ord... Sikke en trist omgang. Mange trøstende tanker herfra. Giv et kram til dem, du har tilbage. KH BirgitteD
|
anette
Denmark
posteringer 668 |
Skrevet - 03/20/2010 : 16:08:34
|
Kære Birgitte
Også de varmeste tanker fra mig 
Anette |
 |
|
|
Arturo
Denmark
posteringer 15 |
Skrevet - 03/20/2010 : 18:34:46
|
Hold da op hvor en forfærdelig omgang. Sidder med tårer i øjnene. De varmeste hilsner herfra.
Vidste faktisk slet ikke at det kunne blive så slemt med kennelhoste. Begge vores hunde får dog "kur" mod kennelhoste og vil bestemt blive ved med at få det.
Jeg vil gerne sige tak for indlægget. Håber også at det vil få flere til at tænke sig om en ekstra gang.
Følg Kato og Aiko på http://www.arturo-kato.dk/ |
 |
|
|
azuro
Denmark
posteringer 128 |
Skrevet - 03/20/2010 : 19:28:58
|
Åh nej, sidder også med tårer i øjnene 
Hvor forfærdeligt...!
Hvil i fred, India! Og varme tanker til dig, Birgitte! Det må virkelig have været hårdt! 
Hilsen Rikke Nu med Møffe-dyret |
 |
|
|
Connie Beck
Denmark
posteringer 69 |
Skrevet - 03/20/2010 : 22:28:38
|
Hej Birgitte
Hvor gør det mig ondt på dine vegne; - vi ved alle i dette forum hvor svært det er, når vi skal sige farvel til én af vores skønne bernere, selvóm vi alle godt ved det, når vi får dem; - Den bedste medicin er, at du har andre skønne bernere omkring dig.
Jeg har dog lyst til at supplere historien med at fortælle, at jeg faktisk 2 gange har undladt at møde op til en udstilling med én eller to af mine hunde; - Ikke at mine hunde havde kennelhoste, for det har jeg været så heldig at være sluppet udenom; - men fordi mine hunde - på deres ture - havde været i kontakt med hunde, som havde hosten, hvilket gjorde mine hunde til smittebærere; - Det håber jeg at I alle ved; - Altså at hunde ikke selv behøver at have hosten, men har de været i kontakt med andre, som har; - ja så kan de faktisk meget vel være smittebærere.
Når så det er sagt har jeg desværre også oplevet at komme på udstilling og mødt hunde, som tydeligvis havde hosten - og alligevel møder folk op med dem Når vi så læser Birgittes historie, så bliver jeg endnu mere harm.
De varmeste hilsner til dig Birgitte - og alle I andre - fra DaLuca og Connie
|
 |
|
|
Birte
Denmark
posteringer 195 |
Skrevet - 03/20/2010 : 22:52:00
|
Hej Birgitte
Det er da det mest forfærdelige jeg har hørt om kennelhoste, jeg var heller ikke klar over at det kunne blive så slemt på en voksen hund. Jeg er ked af det på dine vegne, stakkels India.
Jeg er til gengæld meget forsigtig og tager ikke på udstilling når vi har hvalpe, bare for en sikkerheds skyld. Jeg har kun oplevet at få kennelhoste med hjem fra Herning, men det får vi til gengæld hver gang vi deltager der, jeg håber virkelig at folk tænker sig bedre om, der er ingen udstilling der retfærdiggør at udsætte andre for sygdom, uanset hvilken, det er bare for dårligt at komme med syge hunde.
Venlig hilsen
Birte |
 |
|
|
Bel Royal
Denmark
posteringer 1108 |
Skrevet - 03/21/2010 : 08:28:55
|
Nej hvor gør det mig ondt at høre, de varmeste tanker herfra 
Mvh Jytte  |
 |
|
|
Jette
posteringer 469 |
Skrevet - 03/21/2010 : 18:04:56
|
Ja, også her, vil jeg udtrykke min store medfølelse med dig, Birgitte. Det er så forfærdeligt det India og du har oplevet. Det gør mig så ondt for jer. Mange tanker og knus herfra
KH Jette
Følg med i vores hundeverden på www.bernerdotte.dk |
 |
|
| |
Emne  |
|