Berner-debat.dk
Berner-debat.dk
Forside | Profil | Tilmeld | Aktive emner | Medlemmer | Søg | Hjælp
Brugernavn:
Password:
Gem password

Dit banner her? Kontakt pbirch@post5.tele.dk

Alle Fora
 Berner-debat
 Udveksle erfaringer
 reserveret overfor fremmede...
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Næste side
Forfatter Tidligere emne Emne Næste emne
Side: af 2

Ditte

posteringer 12

Skrevet - 01/31/2010 :  14:01:11  Vis profil  Klik for at se Ditte's MSN Messenger adresse  Svar med kopi af besked
Hej alle,

min mand og jeg har en bernerhan på halvandet år, som det sidste halve år er blevet meget reserveret overfor fremmede og næsten bange for dem.

Som jeg har forstået det, ligger det til racen at være reserveret, men jeg vil stadig gerne høre om der er noget man kan gøre ved det???

Da han var mindre, var han overhovedet ikke reserveret, han var glad for alt og alle og det vær næsten for meget når vi fik gæster.

Nu er det kun vores familie han vil snakke med, for det er dem han kender bedst og venner som han ikke har set så tit og håndværkere der kommer i huset, flygter han næsten fra og gør nogle gange.

han er ikke helt vildt angst synes jeg ikke, men halen er tit mellem benene og de skal ikke komme for tæt på ham, så vil han væk. Han er altså ikke aggressiv på nogen måde, så det er da altid noget.

Men han tør ikke op i løbet af noget tid, jo lidt måske ved at han nærmer sig dem og snuser, men er hurtigt væk igen. Vi prøver at gæsterne skal give ham lidt godbidder, men han vil ikke have dem og det ligner ham jo ikke.

Så har I nogle forslag til hvad man kan gøre??

Jette

posteringer 469

Skrevet - 01/31/2010 :  14:29:27  Vis profil  Besøg Jette's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Jeg tror ikke der er tale om den reserverthed der kan ligge i racen, da det jo er kommet indenfor det sidste ½ år det er sket. Jeg hælder til den teori at han har haft en dårlig oplevelse i forbindelse med fremmede. Jeg synes I skal få det talt igennem med en, f.eks. DKK's adfærdsbehandlere. De har telefonkonsultation - du kan finde disse tider og telefonnummer i "Hunden". Jeg kender personligt Helge Nielsen og ved at han er god til at rådgive om hvad man kan gøre for at komme videre. Alternativt kan det være der er nogen der kender en man konsultere, hvor det ikke blot er over telefonen. For I skulle jo gerne have ham mange år endnu og det ville jo lette hverdagen hvis han igen bliver tryg ved andre mennesker.
Held og lykke med det

KH Jette

Følg med i vores hundeverden på www.bernerdotte.dk
Til toppen af siden

satchmo

Denmark
posteringer 367

Skrevet - 01/31/2010 :  15:56:01  Vis profil  Besøg satchmo's hjemmeside  Svar med kopi af besked
For alt i verdenen må I ikke påtvinge ham "fremmede".Ignorer ham og bed fremmede om ikke at kigge på ham.Han skal have lov at se dem an i fred og derved måske blive lidt nysgerrig.

Ayrton & Tina
Til toppen af siden

Habari´s

Denmark
posteringer 238

Skrevet - 01/31/2010 :  21:55:03  Vis profil  Svar med kopi af besked
Rigtigt Tina

Det er nu ikke nogen helt unormal opførsel for en bernerhan i den alder - han skal ikke påduttes mennesker, han ikke lige gider nu - de skal ignorere ham - fuldstændig.
Mvh Birgitte
Til toppen af siden

Berit B

Denmark
posteringer 277

Skrevet - 01/31/2010 :  22:37:56  Vis profil  Besøg Berit B's hjemmeside  Klik for at se Berit B's MSN Messenger adresse  Svar med kopi af besked
Lige først: Som jeg ser en berner passer "reserveret" ikke til racen, ej heller fremstår det i racestandarden, så jeg vil ikke mene at man kan sige at det ligger til racen.
De får dog deres perioder hvor de pludselig kan blive "bange eller forsigtige" overfor ting som de før ikke har reageret på. Argento fik sådan en periode hvor han blev bange for fremmede mænd da han var ca. ½ år, det viste sig at han var stukket af fra haven og en bekendt havde "fået fat i ham" oppe ad vejen og fulgt ham hjem (Argento sad presset op ad døren og fløj ind og gemte sig under bordet med det samme døren blev åbnet, mens den bekendte kom fræsende i sin bil ind i vores indkørsel og sprang ud og sagde at han lige havde fanget Argento oppe ad vejen) Tja det var da godt han opdagede ham så han ikke blev kørt ned og vi fik fundet ud af at der var et hul i hækken, men jeg har ham mistænkt for at have haft fat i Argento som han har fat i sin egen hund og det er ikke altid lige venligt. Dette mener jeg kan have gjort at Argento pludselige ikke var glad for fremmede mænd længere. Jeg tog ham med på udstilling og en venlig opdrætter opdagede Argentos usikkerhed da han passede ham, han stoppede mig og tog venligt fat i snoren, satte sig på hug og gav Argento en godbid mens han kiggede til siden og gjorde alt for at vise at han ikke var farlig. Argento blev tydeligvis lettet og kort efter spurgte manden om han måtte låne Argento i snoren et øjeblik og så gik de et par skridt væk fra mig (manden havde stadig godbidder fremme) og lokkede lige så pænt Argento med sig (Der var INGEN tvang skal det siges, og snoren var naturligvis løs!) Argento blev efter nogle gentagelser sikrere og sikrere og manden sagde at jeg skulle prøve det samme med flere fremmede. Som anbefalet så gjort og det resulterede i at der ikke gik ret lang tid før jeg igen havde den glade Argento som ville hilse på alle og det gælder den dag i dag, ligegyldig om det er børn, mænd, damer og ligegyldig hvilken alder. Lige så snart han ser de vil hilse på ham så sætter han sig på deres fødder og vil kæles og holder de op med at kæle får de da lige en pote til påmindelse om at han stadig sidder der (i tilfælde af at de havde glemt de ca. 60 kg hund på deres sko).
Så jeg kan kun anbefale at træne, træne og træne med fremmede VENLIGE mennesker Mind dem om at de skal sende dæmpede signaler i starten (kig væk, smask, blink o.lign.) og lad altid ham komme til dem, ikke omvendt, men giv ligeledes ikke op, han skal have en positiv oplevelse når i forlader personen, stop aldrig med en negativ oplevelse da han vil huske det til næste gang, selvom det måske er en anden person i møder.

www.bb-berner.dk
Til toppen af siden

Ditte

posteringer 12

Skrevet - 02/01/2010 :  11:05:03  Vis profil  Klik for at se Ditte's MSN Messenger adresse  Svar med kopi af besked
Hej igen,

mange tak for de svar der er kommet indtil videre.

mht om det ligger til racen, mener jeg bare at have læst det flere steder og hørt det fra mange. Men det er også ligegyldigt.

Det kan da godt være I har ret i at han er blevet bange pga af en dårlig oplevelse. Da det begyndte tænkte vi også tilbage på om der kunne være sket nogle uheldige episoder, men det kunne vi ikke komme i tanke om. Men der kan jo være sket så meget vi ikke har set.

Vi har aldrig tvunget ham til noget skal jeg skynde mig at sige. ej heller ynket ham hvis han har været bange.

Når der kommer gæster plejer vi at få ham til at sætte sig i kurven ved døren. Det begyndte vi med for at han ikke farede hen til gæsterne og væltede dem. Men kunne det være en ide at lade være med dette fremover og så bare lade ham være hvor han vil?
og så i stedet lade gæsterne komme ind og så fortæller vi dem at de skal ignorere ham??

hvis han så viser interesse på et tidspunkt eller går hen og snuser til dem skal de så have nogle godbidder klar som de måske kan sprede(tror nemlig ikke han vil tage dem fra hånden)men de skal egentlig stadig ignorere ham ved at kigge til siden og måske smaske som de dæmpende signal? har jeg forstået jer rigtigt?

når han viser interesse skal vi så rose ham? og ignorere ham hvis han gør?

tror vi vil prøve træne det så godt vi kan og hvis det ikke bliver bedre må vi snakke med vores hundetræner som også er adfærdsbehandler.
Til toppen af siden

Mette Sand

Denmark
posteringer 83

Skrevet - 02/01/2010 :  13:43:38  Vis profil  Besøg Mette Sand's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Har han stået bundet udenfor en butik eller lign. hvor I ikke har kunnet se ham? Kom bare lige til at tænke på det, for her har han jo kunnet få en dårlig oplevelse, som man I ikke kan være klar over.

I skal ikke rose ham når han viser interesse for nogen, det ville jeg i hvert fald ikke gøre. Personen giver ham jo en godbid og det er i sig selv ros nok.

Man skal altid passe på, at man ikke laver alt for meget postyr omkring en bange hund, for det kan bekræfte ham i, at det er farligt og gå hen til fremmede. Han kan jo mærke at I er nervøse når der kommer folk hjemme hos jer, fordi I tænker "hvordan opfører han sig nu i dag, går han hen til dem, eller ligger han ovre i hjørnet?". Jeg ved det er svært, men han opfanger selv de mindste signaler fra jer, så prøv at være helt afslappet og så "normale" som muligt.

Jeg vil som Jette også anbefale at I ringer til DKK's adfærdsbehandlere, de er kanon dygtige og det koster jo ikke noget, hvis man altså er medlem af DKK.

KH Mette

Følg med på Bartley's Blog www.bartley.dk
Til toppen af siden

Ditte

posteringer 12

Skrevet - 02/01/2010 :  15:46:59  Vis profil  Klik for at se Ditte's MSN Messenger adresse  Svar med kopi af besked
Mette: vi har aldrig haft ham bundet ved en butik el. lign. Det eneste tidspunkt han er uden for opsyn er når han ude i haven og vi kan selvfølgelig heller ikke altid holde øje med ham når der er gæster.

Vi er godt nok ikke medlem af DKK, men det kunne være man skulle overveje det. Men sådan som jeg forstår det, er det så kun telefonisk vejledning man får? de kommer altså aldrig hjem til en og faktisk observerer hunden??
Til toppen af siden

Mette Sand

Denmark
posteringer 83

Skrevet - 02/01/2010 :  16:28:25  Vis profil  Besøg Mette Sand's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Ditte Nej det var også mere hvis han havde stået bundet, så kunne det jo være, at han havde været udsat for noget, men det har han jo ikke.
Selvfølgelig kan vi ikke holde holde øje med vores kære hunde hele tiden det ville da være noget af et arbejde og de ville nok også blive temmelig trætte af at have far eller mor rende i røven 24 timer i døgnet

Nej DKK's adfærdsbehandlere kommer ikke ud til en, men de er rigtig gode til at rådgive over telefonen.
KH Mette

Følg med på Bartley's Blog www.bartley.dk
Til toppen af siden

satchmo

Denmark
posteringer 367

Skrevet - 02/01/2010 :  16:32:26  Vis profil  Besøg satchmo's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Den hund jeg havde var, til sin dødsdag, meget reserveret overfor fremmede indefor matriklen, udenfor og på fritløbsområde absolut intet problem.

Ayrton & Tina
Til toppen af siden

Jette

posteringer 469

Skrevet - 02/01/2010 :  18:24:06  Vis profil  Besøg Jette's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Hej Tina
Det er vel egentlig en naturlig adfærd for en vagthund ?

KH Jette

Følg med i vores hundeverden på www.bernerdotte.dk
Til toppen af siden

anette

Denmark
posteringer 668

Skrevet - 02/01/2010 :  19:17:36  Vis profil  Besøg anette's hjemmeside  Svar med kopi af besked
....jeg syns, jeg kan genkende noget af det her. Lauritz har altid "vadet ind i folk med træsko på" - men sjovt nok her indenfor de sidste 14 dage har vi haft gæster - ad to omgange - hvor der hver gang har været een, han har trukket sig fra.....og den ene er endda "hundemenneske" ...jeg undrede mig godt nok - men prøvede at lade være med at gøre for meget ud af det = ignorerede det. Men hold op, det er svært, og knægten kan garanteret mærke, jeg syns han er kunstig

Men et problem syns jeg nu ikke det er

MVH Anette
Til toppen af siden

satchmo

Denmark
posteringer 367

Skrevet - 02/01/2010 :  21:13:54  Vis profil  Besøg satchmo's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Jo Jette,det har du sikkert ret i.Begge var dog meget vagtsomme,men de viste det åbenbart på to helt forskellige måder.Mit eksempel var så på den, som havde været dødsensangst indtil den blev ca 11 mdr.Måske der var lighedspunkter.Jeg var jo utrolig bange for,at han ville udvikle sig til angstbider.Det gjorde han så gudskelov ikke.

Ayrton & Tina
Til toppen af siden

anni

Denmark
posteringer 24

Skrevet - 02/01/2010 :  22:17:48  Vis profil  Besøg anni's hjemmeside  Klik for at se anni's MSN Messenger adresse  Svar med kopi af besked
Hej ....

Ja, det er ikke rart for os, når vores hunde er bange. Det er ubehageligt og besværligt for os. Vi er også lidt beklemt ved, hvad andre mon tænker om os. Det er noget bøvl, hvis vi bliver nød til at skal undgå bestemt ting eller ikke kan være sammen med bestemte mennesker.

Lad os fokusere på hunden. Hunden må ikke have angst og frygt siddende i kroppen. Hunden vil selvfølgelig på vej gennem livet have ubehagelige oplevelser, hvor de kan blive bange eller forskrækket. Men den ubehagelige oplevelse skal hurtig ud af kroppen igen. Hunden skal ikke være angste/bange eller frygtsomme i deres hverdag - heller ikke bare i en periode.

Vi skal tage det seriøst, og gøre noget ved det. Det er vores ansvar som hundeejer. Vi skal have i baghovedet, at en pludselig ændring i adfærden også kan skyldes smerter. Det kan en tur hos dyrlægen jo give et svar på.Hvis ikke der er en fysisk årdag, skal en bange hund skal have hjælp af en veluddannet adfærdsbehandler. Vi har vores hunde så kort, så vi kan ikke tillade, at de skal spilde det på at leve det frygtsomt. At tage hånd om problemet er udtryk for respekt og kærlighed for hunden.

Jeg er ikke i tvivl - hvis ikke min hund har det super godt i både krop og sjæl, søger jeg omgående professionel hjælp.

Mange kærlige hilsner til alle vore bernere fra Anni
Til toppen af siden

Dipy

Denmark
posteringer 29

Skrevet - 02/01/2010 :  22:48:20  Vis profil  Svar med kopi af besked
Hej

Jeg har selv en dejlig Berner dreng som snart bliver 2 år og han er også generelt reserveret overfor fremmede, og enkelte mennesker fravælger han helt at have kontakt med. Jeg har ikke rigtig kunnet se noget mønster eller se at han har haft oplevelser hos os som skulle kunne give denne reserverethed. Han er bare en pragtfuld bamse med et skønt skønt temperament og når vi er til træning oplever vi slet ikke denne reserverethed.

Vores første Berner havde nøjagtig samme reserverethed overfor fremmede, og jeg har også hørt at det ligger lidt til racen men det er måske forkert?

Mange hilsner Gitte
Til toppen af siden

metteopstrup

Denmark
posteringer 377

Skrevet - 02/02/2010 :  17:08:59  Vis profil  Besøg metteopstrup's hjemmeside  Svar med kopi af besked
Der står IKKE noget om at en berner er reserveret når man læser raseprofilen.Tvært imod. Venlig ,selvsikker over for fremmede ,let at styre.Så måske har det sneget sig ind som "noget normalt" fordi der er flere der er det?
Jeg har altid været lidt på vagt overfor begrebet "reserveret".Hvad gemmer der sig bag det? Det kunne jo være usikkerhed og det kan være en tikkende bombe.
Så igen igen. hvor er det vigtigt at være opmærksom på hundens psyke og tænke sig godt om, inden man benytter sin hund i avlen.
Endnu en gang en opfordring til at lade jeres hunde mentalbeskrive så vi kan blive klogere.
Venlig hilsen Mette kennel Kirkely
Til toppen af siden
Side: af 2 Tidligere emne Emne Næste emne  
Næste side
 Nyt emne  Svar på emne
 Printervenlig version
Hop til:
Berner-debat.dk © Berner-debat.dk Go To Top Of Page
Snitz Forums 2000