| Forfatter |
Emne  |
|
|
Habari´s
Denmark
posteringer 238 |
Skrevet - 01/19/2010 : 18:10:00
|
Jeg forstår altså ikke os bernerfolk 
På lørdag var der planlagt avlsseminar i Slagelse med spændende debat om vores races fremtid + udarbejdelse af en race avls strategi samt diskussion af evt. forslag til ændringer af avlsregler. Det er da noget af en mundfuld - og med de reaktioner, der har været på det nye index, er der virkelig noget at debattere for alle os bernerejere
Og så må man ved gud aflyse mødet, fordi vi ikke gider komme/melde os til 
Vi vil gerne brokke os over alt muligt, og når vi så har mulighed for indflydelse, kommer vi ikke. Og så ville mødet for en gangs skyld være på Sjælland
Mvh Birgitte |
|
|
Birte
Denmark
posteringer 195 |
Skrevet - 01/21/2010 : 19:37:03
|
Hej Birgitte
Nu var det jo heller ikke pokkers smart at lægge mødet, den dag hvor DKK holder kursus i Vejen,jylland, os der har betalt 600 kr for at komme på det kursus hopper jo ikke fra, fordi klubben absolut skal lægge det der.
Men at der ikke er flere sjællændere der har lyst til at komme når det nu er lagt derovre, det forstår jeg heller ikke. Selvom der nu ikke blev tid til nogen debat sidste år, der nåede ihvertfald ikke at komme forslag frem om noget fra dem der var med, for så snart klubfolkene var færdige med at fremlægge det de havde med og Lillian var færdig med at chokere os med det nye index, som jo ihvertfald blev lige så slemt som hun sagde dengang, blev vi bedt om at gå fordi der skulle holdes et andet møde i klub regi. Så det endte mest med at være en orientering, selv om det selvfølgelig var spændende nok, så forventede jeg nok, at der skulle diskuteres nogle nye tiltag for det næste år. Jeg forventer måske nok heller ikke at klubben vil gøre noget ved det nye index, alle specialklubberne burde jo gå sammen og få ændret de skøre regler om bl.a. fotodato for at kunne bruge de fotos som de har brugt i årevis fra de udenlandske hunde, istedetfor at indirekte opfordre til mere indavl.
Men jeg glæder mig til at deltage næste år, hvor det jo nok er på jyllandssiden igen, med forhåbentlig lidt mere tid indlagt, og en masse nye gode ideer til at fremme vores skønne hundes sundhed.
MVH
Birte
|
 |
|
|
Habari´s
Denmark
posteringer 238 |
Skrevet - 01/21/2010 : 23:08:51
|
Nej, det er selvfølgelig ikke smart, at møder og kurser ligger på samme dag
Men - alligevel - 7 tilmeldinger, det er for dårligt. Både at vi sjællændere ikke kommer, men også at fynboere og jyder ikke vil tage rejsen. Og jeg tror såmænd ikke, det er fordi alle skal til kursus i DKK regi. Jeg vil bare så gerne vide, hvorfor "man" ikke gider komme til sådanne arrangementer, hvor vi samlet og godt gennemarbejdet kan stille evt. forslag til generalforsamlingen - i stedet for at vi der skal sidde og hakke i en masse indimellem næsten enslydende forslag fra enkeltpersoner. 
Sidste års avlsseminar i Slagelse drejede sig om udvælgelse af avlsdyr - jeg hørte først om nye index til generalforsamlingen i Slagelse.
Mvh Birgitte |
 |
|
|
Jette
posteringer 469 |
Skrevet - 01/22/2010 : 05:44:23
|
Hej Birgitte Jeg gider godt komme, men har ikke meldt mig til af den simple årsag at jeg af personlige årsager har lidt svært ved at huske fra næse til mund i øjeblikket og derfor overhovedet ikke havde styr på at det var nu og derfor også havde booket min week-end, da du skrev her at det var aflyst. For jeg kan garantere dig at jeg synes dette avlsmøde er yderst vigtigt og håber vi kan arrangere at det bliver til noget lidt senere og så skal jeg nok være med til at sørge for at der kommer nok tilmeldinger fra jylland ! For jeg synes bestemt vi har et stort arbejde foran os, for at avlen af berneren ikke kommer til at drukne i HD-index.
KH Jette
Følg med i vores hundeverden på www.bernerdotte.dk |
 |
|
|
Nuka
Denmark
posteringer 94 |
Skrevet - 01/22/2010 : 12:44:41
|
Hej
Fuldstændig enig med Birgitte.
Jeg var i den klare overbevisning om at det var meget populært at deltage i disse arrangementer omkring avlen i DBSK og derfor var jeg én af de 7 tilmeldte! Som 'nybegynder' i avl, mente jeg at det var et must at deltage - og så var det da endda gratis og med forplejning! Jeg havde glædet mig helt vildt, da jeg endelig ikke skulle arbejde i DKKregi i denne weekend. Hvor var jeg skuffet da den mail kom fra Helle. ÆV ÆV.
Men nu kan man da bruge weekenden på at male loftet på værelserne samt skue i Årslev.
Lise Kjær www.kennel-kjaer.dk |
 |
|
|
Connie Beck
Denmark
posteringer 69 |
Skrevet - 01/22/2010 : 23:26:44
|
Hej Birgitte!
Jeg har ikke tilmeldt mig dette seminar, fordi jeg har en lille niece, som har fødselsdag denne dag - og det har jeg jo vidst i nu 20 år - (og det var ikke fordi emnet ikke var godt nok - for guuud hvor ville jeg gerne have været det) - såååh det??
Når så det er sagt, så har jeg været til rigtig mange avlsseminarer igennem mange år i klubben - også til mange, hvor du ikke lige har været der Birgitte? - Og så igen, så skal jeg da gerne være den første til at indrømme, at jeg altså tænker mig om 2 gange, inden jeg melder mig til noget på Sjælland; - Og så bor jeg endda "kun" i Århus.
Mange af de avls-arrangementer og udstillings-arrangementer, der har været de sidste par år, har ligget på Sjælland. - Jeg har af samme årsag talt med avlsudvalget og også fået en forklaring, men en forklaring (som at foredragsholderen forlangte, at det skulle ligge på Sjælland) ændrer jo ikke på noget som helst i.f.t. placeringen - vel? - og så kan jeg da også blive skuffet over, at kun 7 har tilmeldt sig. - Såvidt jeg kan forstå, så er fordelingen af medlemmer sådan, at der er ca. dobbelt så mange medlemmer på Sjælland i forhold til hvad der er i Jylland. - De sidste avlseminarer jeg har været til har ligget i Skanderborg, Odense, og Odense.
Se nu blot på generalforsamlingerne gennem de seneste år, så har vi en aftale om at de skiftevis skal ligge vest for broen - og øst for broen - og så ligger de sgu' også i Slagelse og i Nyborg nærmest på skift; - og så er vi endda heldige, at vi kun skal køre til Slagelse:-)(Jeg er sikker på at din hukommelse er lige så god som min!) - og hvad tænker du så om de mennesker der bor i Ålborg, Hjørring, Thisted, og som jo også er medlem af klubben?
Når jeg tænker mig om 2 gange, så handler det jo ikke kun om den vej jeg skal køre - og de udgifter jeg har - men også om hvad jeg kan forvente at få ud af det? - Og så kan der selvfølgelig også lige komme en fødselsdag i vejen (men det er da heldigvis de færreste).
Dybest set, så tror jeg, at det er et problem med en landsdækkende klub, hvor vi somme tider må køre langt og bruge mange penge - hvis vi så ikke syntes at vi får "valuta for pengene" - sagt på en anden måde - det stiller nogle store krav til mødearrangørerne, når "nogle" skal køre så langt for at deltage - hvis du forstår, hvad jeg mener?
Det var bare lige det jeg ville sige - hej!
|
 |
|
|
Habari´s
Denmark
posteringer 238 |
Skrevet - 01/23/2010 : 13:57:12
|
Der vil jo altid være nogle, der er forhindret i at deltage i arrangementer p.gr.a. diverse private gøremål - og der vil altid være nogle, der fravælger et arrangement p.gr.a. de geografiske afstande.
Men - - der har altid været en nogenlunde stor skare, der alligevel kommer - så hvofor ikke nu
Det her drejer sig ikke om, at vi undskylder, at vi ikke lige kommer nu - det er ikke det, jeg spørger om, men "nogen" må jo finde mødet så uinteressant, at det ikke er værd at deltage i.
Det skal heller ikke være en diskussion om, hvor mange møder jeg har deltaget i, jeg har jo lige som andre også private ting at tage hensyn til.
Nu er jeg ikke opdateret på, hvordan medlemsskaren fordeler sig i øjeblikket, men i mange år har der været størst antal medlemmer øst for Storebælt. Ikke desto mindre har jeg konstateret at stadig flere arrangementer foregår vest for Storebælt - de sidste par år er det 2 ud af 3. Og hvorfor nu det
Mvh Birgitte
|
 |
|
|
metteopstrup
Denmark
posteringer 377 |
Skrevet - 01/23/2010 : 15:17:18
|
Jeg er så en af de syv som havde glædet mig.Jeg var så så uheldig at komme hjem fra ferie sent i aftes og derefter køre til Slagelse uden at have læst mine mails.Det har jeg så lært nu, at det skal man ikke !!!!!!!!! Jeg havde simpelhen ikke drømt om at det kunne være aflyst.Netop i disse tider, hvor der er så meget at drøfte.Og netop drøfte.Sidst jeg var afsted var der INGEN drøftelse,nærmest lidt modstand mod at ville tale om tingene.Eller rettere:sådan opfattede jeg det.Måske er der andre end mig,der syntes ligeså siden så få meldte til. Så der stod jeg i Slagelse og ledte efter "alle de andre" Øv,da jeg havde fri hvilket jeg ikke har så ofte pga arbejde. Hilsen Mette kennel Kirkely |
 |
|
|
Birte
Denmark
posteringer 195 |
Skrevet - 02/28/2010 : 12:14:48
|
Hej Birgitte
Jeg kom til at se at jeg ikke havde fået svaret dig.
Avlsseminaret sidste år var i Bellinge på fyn, det var der Lillian Milek præsenterede os for den nye indeks beregning som DKK ville indføre, hvor de ville slette HD resultaterne for udenlandske hunde i indekset, og så skulle det være muligt at købe det ind igen, med ca. 250 kr pr hund i stamtavlen, man kunne så selv vælge hvilke man ville købe ind igen, man behøvede ikke at købe alle i hundens stamtavle ind, desuden skal man kunne dokumentere datoen for røngtgen optagelsen, det er jo et problem i sig selv. Hvorfor de vil have det sådan, har jeg ikke kunnet få nogen som helst fornuftig forklaring på, og DKK`s egen forklaring til den nye indeksberegning i december nummeret af Hunden, er jo mere end intetsigende, den forklarer absolut intet konkret, jeg kan ihvertfald ikke få øje på det, jeg synes bare de væver lidt generelt om baggrunden for ændringen, men hvorfor de laver det nummer med de udenlandske hunde, er absolut ikke forklaret.
Det foredrag du betegner som avlseminar i Slagelse, var: Den eneste ene, af Lisbeth Ramsing og Birgitte Shjødt, et meget lærerigt foredrag, ikke mindst hvad angår begges anskuelser af hvad der er vigtigt i avl, men det havde ikke noget med avlsseminar at gøre.
Se evt. avludvalgets side under DBSK nyt for dokumentation.
MVH
Birte
|
 |
|
|
Jette
posteringer 469 |
Skrevet - 02/28/2010 : 17:19:34
|
Hej Jeg var lige inde og finde den artikel om HD-index fra "Hunden" i januar og der står følgende mht udenlandske hunde:
http://www.dansk-kennel-klub.dk/files/pdf/Forbedret_HD-indeks_i_DKK.pdf
"En del udenlandske hunde, som ligger tilbage i stamtavlerne, har HDresultater med ukendt dato for HDfotografering og ingen registreret fødselsdato. Disse hunde tildeles en fiktiv fødselsdato, hvor det antages, at hunden er født 1½ år tidligere, end det første registrerede afkom er født. Data fra disse hunde behandles herefter ligesom hunde med ukendt dato for HD-fotografering (punkt 3). HDregistreringer fra hunde med ukendt fødselsdato, som ikke får beregnet en fiktiv fødselsdato, udelades af beregningerne."
I punkt 3 står: "Hunde uden dato for HD-fotografering skal være født i 1986 eller senere, og hundens alder sættes til 1 år ved fotograferingen"
Det betyder at alle de hunde, der allerede fremgår af vores stamtavler vil få medregnet deres HD-status i indexet, såfremt de vurderes at være født efter 1986. De vil figurere med en alder på 1 år ved fotografering. Dette sker automatisk og vi skal ikke betale for dette. Men vi skal betale for at få det eksakte fotograferingstidspunkt ind i indexet. Kan være en fordel, hvis hunden var 1½ eller 2 år ved fotografering ? Endvidere har jeg forstået at søskende-status betyder mere med det nye index end med det gamle og det giver jo mening, blot er det svært med vores importer og med parringer i udlandet, for her kommer søskende jo ikke til at figurere med mindre vi selv indhenter dokumentation herfor og betaler 270 kr pr. hund (har jeg hørt). Det betyder jo at hunde med udenlandske aner vil diskrimineres i forhold til hunde med danske aner. Der er nok ikke mange opdrættere, der har råd til at betale 270 kr pr. søskende til de udenlandske aner, for at komme frem til et index der kan sammenlignes med hunde med danske aner.
Det jeg frygter er at der vil blive færre der tager til udlandet og parrer selvom vi jo netop er blevet opfordret til at avle ud, for at minimere vores problem med MH.
Jeg savner også en gennemsigtighed i det nye index-system. Hvor mange point er det det handler om, hvis vi ændrer fotograferingstidspunkt fra 1 år til 1½ år ? Hvor mange point handler det om, hvis vi tilføjer 1 søskende til indexet, 2 søskende osv. Jeg kan regne ud at forskellen på A og B hofter i egenstatus rykker 7 point på indexet.
Det er altså en ommer !
KH Jette
Følg med i vores hundeverden på www.bernerdotte.dk |
 |
|
|
Habari´s
Denmark
posteringer 238 |
Skrevet - 03/01/2010 : 12:13:42
|
Hej Birte
Jeg ved ikke lige, hvad det ordkløveri skal til for.
Det har nu altid været sådan, at når avlsudvalget har indkaldt til møde - med eller uden foredrag - så afholdes der avlsseminar.
I min terminologi er et seminar en mødeform, hvor man har en diskussion enten med en underviser eller indbyrdes.
Til Jette
Jeg synes artiklen i HUNDEN er endog meget svær at gennemskue og umådelig kringlet skrevet - navnlig m.h.t. udenlandske hunde - og jeg burde ellers have en vis erfaring i at læse den slags artikler. Men denne er noget rod med en masse selvmodsigelser - og jeg ender i hvert tilfælde med den opfattelse : Gud ved om forfatteren selv er klar over budskabet??
Mvh Birgitte |
 |
|
|
Birte
Denmark
posteringer 195 |
Skrevet - 03/01/2010 : 18:47:32
|
Det er hverken ordkløveri er noget andet, det er simpel fakta, se på avlsudvalgets nyt side, der står der også udtrykkeligt at avlsseminar 2009 var i Bellinge på fyn. Det andet var ikke et avlsseminar.
På avlsseminar er det bl.a.hvad der er sket i løbet af året der gennemgåes.
Birte |
 |
|
|
anette
Denmark
posteringer 668 |
Skrevet - 03/01/2010 : 21:15:03
|
...jeg skal ikke kloge mig på hverken seminarbegrebet - eller HD-index problematikken; MEN det undrer mig såre, at der er larmende tavst - på fx DBSK-siden vedr. i hvertfald de udenlandske hunde, som vi har hårdt brug for i avlen for lissom at komme lidt udad ....for mig lyder det da som en katastrofe, hvis der i den grad bliver spændt ben for brug af udenlandske hunde i avl pga de nye indextal for disse hunde 
....som sagt - jeg savner en tilkendegivelse fra DBSK om deres syn på denne sag. Hvor blev der af alle de referater, man lovede skulle ud på siden 
Mvh Anette.....vel vidende dette forum ikke er DBSK-regi; meeeeen mon ikke nogen læser med 
MVH Anette |
 |
|
|
Habari´s
Denmark
posteringer 238 |
Skrevet - 03/01/2010 : 21:48:50
|
Kære Birte
Uanset hvad du skriver - SÅ ER DET ORDKLØVERI .
Vorherrebevareos - hvis det er tonen i klubben og her - så er jeg stået af - læs dog og lyt og sæt dig lige ind i terminologier 
Til Anette
Vi er lovet en helt ny og kanongod DBSK hjemmeside en af dagene - så lad os lige se den og indholdet - ikk´??
Mvh Birgitte |
 |
|
|
anette
Denmark
posteringer 668 |
Skrevet - 03/02/2010 : 16:50:57
|
Det er vi - og det ser jeg da frem til .......MEN den forklaring på de udeblevne referater køber jeg nu ikke - det er da gået udmærket med at lægge referater på den eksisterende side......og det går da også udmærket med at holde liv i enkelte andre undersider på samme hjemmeside, såååååå 
MVH Anette |
 |
|
|
Birte
Denmark
posteringer 195 |
Skrevet - 03/03/2010 : 10:52:11
|
Kære Birgitte
Når du starter med, at påstå at det jeg skriver faktisk ikke er rigtigt, at avlseminar er et helt andet sted og om noget helt andet. Så må du jo regne med at jeg vil protestere, det har absolut ikke noget med ordkløveri at gøre. Det synes jeg derimod det har, når du fremturer i at alle møder og foredrag åbenbart er avlsseminarer i din verden. Når bestyrelsen indkalder til et avlseminar er det vel det, der er et avlseminar!!!!
Men dig om det, det var sidste ord i den sag fra min side, så kan du kløve løs så længe du vil.
MVH
Birte |
 |
|
| |
Emne  |
|
|
|